כל מה שכדאי לדעת על מיומנויות רכות

בעשור החולף הולכת ומתבהרת תרומתן של המיומנויות הרכות להצלחה בעולם העבודה ולשיפור המסוגלות התעסוקתית

כל מה שכדאי לדעת על מיומנויות רכות

המושג מיומנויות רכות (Soft Skills) נולד מהצורך להבחין בין מיומנות מקצועית הקשורה ישירות למקצוע ספציפי – לבין כישורים אחרים, גמישים יותר, מורכבים יותר, שנדרשים לכל תפקיד בכל מקום עבודה.

מיומנויות מקצועיות – "קשות" – אפשר להגדיר בקלות, ללמוד ולמדוד. למשל: עיצוב גרפי; אפשר לעבור קורס עיצוב גרפי, למדוד את רמת הידע ולקבל תעודה וציון.  כאמור, זוהי גם מיומנות שקשורה קשר הדוק למקצוע מסוים: מיומנות בעיצוב גרפי תכשיר אותנו לעבודה כמעצבים גרפיים, אבל לא כרואי חשבון. מיומנויות רכות הן בדיוק ההיפך: הן לא קשורות ישירות למקצוע או לתפקידים מסוימים, אלא נדרשות וניתנות למינוף במגוון כיוונים ותפקידים. מדובר בכישורים האישיים שלנו שמשמשים אותנו בכל סיטואציה ובכל מקום עבודה.

בין המיומנויות הרכות אפשר למצוא תכונות כמו יחסים בינאישיים וכישורים חברתיים, יכולת לשתף פעולה עם אחרים, לעבוד בעבודת צוות, להפגין אמפתיה, לייצר מערכות יחסים עם קולגות ועם לקוחות, לתקשר, להקשיב, להפגין אינטליגנציה רגשית.

מיומנויות רכות אחרות קשורות לתפקוד מקצועי, כמו כישורי ניהול זמן, אתיקה מקצועית, מוטיבציה גבוהה, יכולת הנעה עצמית, יכולות ארגוניות ויכולת התמודדות במצבי לחץ.

 

למה חשוב לדבר על מיומנויות רכות?

בעשור החולף הולכת ומתבהרת תרומתן של המיומנויות הרכות להצלחה בעולם העבודה ולשיפור המסוגלות התעסוקתית, לפעמים אפילו יותר מתרומתם של כישורים "קשים". מחקרים שניתחו ומיפו את המיומנויות המגדילות סיכויים להשתלב בעבודה בצורה מוצלחת מצביעים על שורה בסיסית של כישורים ובהם הבנה של סיטואציות, הסתגלות לסביבה משתנה, אוריינות מילולית וכמותית, כישורי ויסות עצמי וכישורים חברתיים.

חשיבות העיסוק במיומנויות רכות מודגשת במיוחד לאור מחקרים עדכניים שמראים כי ניתן להקנות מיומנויות רכות ולשפר אותן גם בקרב מבוגרים בגיל העבודה. ההבנה הזאת מובילה לפיתוח של תהליכים ותוכניות לרכישת מיומנויות אלה במדינות רבות ובמגוון אוכלוסיות.

בודק...